Ale späť k tomu, o čom chcem písať. V reportáži padla zmienka o náhrade týchto kedysi skvelých strojov. Kedže sa zaujímam o bojové lietadlá, ale aj o inú techniku, tak som si dovolil pouvažovať, aké stroje by sme mohli nakúpiť. Kedže sme malý štátik, kde 20 rokov každá vláda doposiaľ viac či menej tunelovala štát, nákup 12-tich strojov ( predpokladám 10 jednomiestnych a 2 dvojmiestne stroje ) a to či už nových, alebo použitých môžeme zabudnúť. A prečo? No, keď kupujete bojové stroje, nekupujete len stroj ako taký, ale kupujete aj nahradné diely, servis, respektíve treba zaučiť pozemný personál, vyškoliť pilotov a aj výzbroj. Aj keď sme v NATO, stále používame sovietsky, respektíve ruský arzenál rakiet, či bômb. Takže kúpa stojov je finančne mimo limit. Ale ak by pedsa išla naša vláda do toho, odporúčam vyradené F/A-18 C/D od USA, ktorý tieto stroje pomaly vyraďujú. Sršne ( tak sa F/A - 18 volá ) sú relatívne zachovalé stroje, kompatibilnév NATO a navyše ako prvé stroje sú stavané ako viacúčelové stroje. „Amíci" naďalej používajú Sršne, aj keď postupne prezbrojujú na modernejšie Super Sršne ( F/A-18 E/F ).
Ďaľšia možnosť je prenájom stojov. Touto cestou sa vydali aj naši západní bratia. Tí majú Grippeny. Tu mi prídu ako najvhodnejší kandidáti tri stroje.
Prvý je Eurofighter Typhoon. Jedná sa o pomerne nový a výkonný európsky stroj, možno najlepší spomedzi danej trojice. Z našich susedov ich majú Rakúšania. Lenže je otázne, či by sme ich dostali na leasing a určite by boli najdrahšie. Na druhej strane, by sme mali stroje, ktoré sú označované ako najmodernejšie neamerické stroje (ak nerátame Rusko, Indiu a Čínu) a Rakúsko nie je v NATO.
Druhý stroj je F-16 C. Tieto stroje majú Poliaci. Sú síce v NATO, ale F-16 je koncepčne dosť starý, no posledné verzie sú už prispôsobené na bojisko 21. storočia. Táto verzia by asi bola najlacnejšia, ale koncepčne len malý krok od Migu - 29.
Tretím strojom je švédsky Saab JAS - 39 Grippen. Tento stroj je podla môjho názoru zlatá stredná cesta a mali by sme po nej ísť. Stroje už používajú aj Češi, aj Maďari. Oba štáty sú v NATO. Okrem toho, práve Češi ich majú na lízing. Ja byť kompetentným, navrhol by som spoluprácu Českého a Slovenského letectva (veď takmer 68 rokov sme mali spoločné letectvo). Pri preškolovaní na JAS - 39 by nám mohli pomocť Češi, takisto s údržbou. A ak by nebol diel v Čechách, ešte by mohli pomôcť Maďari. Okrem toho Grippen je moderné lietadlo, schopné daľšieho vývoja či modernizácie. Navyše Grippen a Typhoon majú spoločnú históriu a sú koncepčne rovnaké. Okrem toho sa vyvýja nová verzia E/F a tým by sme mali schopné lietadlo do cca roku 2050, možno aj ďalej.
Otázkou zostáva, či pri kúpe nových strojov zvíťazí zdravý rozum alebo politická chamtivosť a lobing.