Slovenské stíhačky

Autor: Michal Sališ | 26.4.2014 o 10:08 | (upravené 13.6.2014 o 19:48) Karma článku: 6,84 | Prečítané:  772x

Dňa 25.4.2014 v správach na jednej komerčnej stanici s modrožltým logom bola reportáž o slovenských stíhačkách Mig-29, továrne označené ako Izdelije 9-12. Toto značenie je dôležité, lebo je aj 9-13 až 9-18 a to je modenejšia verzia, ktorá je viac či menej schopná konkurovať aj západným strojom. No a naše stoje sa nevyrabajú už cca 20 rokov.

 

Ale späť k tomu, o čom chcem písať. V reportáži padla zmienka o náhrade týchto kedysi skvelých strojov. Kedže sa zaujímam o bojové lietadlá, ale aj o inú techniku, tak som si dovolil pouvažovať, aké stroje by sme mohli nakúpiť. Kedže sme malý štátik, kde 20 rokov každá vláda doposiaľ viac či menej tunelovala štát, nákup 12-tich strojov ( predpokladám 10 jednomiestnych a 2 dvojmiestne stroje ) a to či už nových, alebo použitých môžeme zabudnúť. A prečo? No, keď kupujete bojové stroje, nekupujete len stroj ako taký, ale kupujete aj nahradné diely, servis, respektíve treba zaučiť pozemný personál, vyškoliť pilotov a aj výzbroj. Aj keď sme v NATO, stále používame sovietsky, respektíve ruský arzenál rakiet, či bômb.  Takže kúpa stojov je finančne mimo limit. Ale ak by pedsa išla naša vláda do toho, odporúčam vyradené F/A-18 C/D od USA, ktorý tieto stroje pomaly vyraďujú. Sršne ( tak sa F/A - 18 volá ) sú relatívne zachovalé stroje, kompatibilnév NATO a navyše ako prvé stroje sú stavané ako viacúčelové stroje. „Amíci" naďalej používajú Sršne, aj keď postupne prezbrojujú na modernejšie Super Sršne ( F/A-18 E/F ).

Ďaľšia možnosť je prenájom stojov. Touto cestou sa vydali aj naši západní bratia. Tí majú Grippeny. Tu  mi prídu ako najvhodnejší kandidáti tri stroje.

Prvý je Eurofighter Typhoon. Jedná sa o pomerne nový  a výkonný európsky stroj, možno najlepší spomedzi danej trojice. Z našich susedov ich majú Rakúšania. Lenže je otázne, či by sme ich dostali na leasing a určite by boli najdrahšie. Na druhej strane, by sme mali stroje, ktoré sú označované ako najmodernejšie neamerické stroje (ak nerátame Rusko, Indiu a Čínu) a Rakúsko nie je v NATO.

Druhý stroj je F-16 C. Tieto stroje majú Poliaci. Sú síce v NATO, ale F-16 je koncepčne dosť starý, no posledné verzie sú už prispôsobené na bojisko 21. storočia. Táto verzia by asi bola najlacnejšia, ale koncepčne len malý krok od Migu - 29.

Tretím strojom je švédsky Saab JAS - 39 Grippen. Tento stroj je podla môjho názoru zlatá stredná cesta a mali by sme po nej ísť. Stroje už  používajú aj Češi, aj Maďari. Oba štáty sú v NATO. Okrem toho, práve Češi ich majú na lízing. Ja byť kompetentným, navrhol by som spoluprácu Českého a Slovenského letectva (veď takmer 68 rokov sme mali spoločné letectvo). Pri preškolovaní na JAS - 39 by nám mohli pomocť Češi, takisto s údržbou. A ak by nebol diel v Čechách, ešte by mohli pomôcť Maďari. Okrem toho Grippen je moderné lietadlo, schopné daľšieho vývoja či modernizácie. Navyše Grippen a Typhoon majú spoločnú históriu a sú koncepčne rovnaké. Okrem toho sa vyvýja nová verzia E/F a tým by sme mali schopné lietadlo do cca roku 2050, možno aj ďalej.

Otázkou zostáva, či pri kúpe nových strojov zvíťazí zdravý rozum alebo politická chamtivosť a lobing.

 

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Zomrel bývalý šéf BMG Invest Vladimír Fruni

Vladimírovi Frunimu operovali vo Veľkej Británii žlčník, zomrel doma po návrate z nemocnice.

EKONOMIKA

Môžu vám zvýšiť cenu uprostred viazanosti, ako to urobilo UPC?

Aj keď človek podpíše viazanosť, nemá istotu, že ju aj dokončí.

EKONOMIKA

Namiesto obhliadok iná realita. Byty pomáhajú predávať okuliare

Vyskúšali sme novú technológiu.


Už ste čítali?