reklama

Slovenské stíhačky

Dňa 25.4.2014 v správach na jednej komerčnej stanici s modrožltým logom bola reportáž o slovenských stíhačkách Mig-29, továrne označené ako Izdelije 9-12. Toto značenie je dôležité, lebo je aj 9-13 až 9-18 a to je modenejšia verzia, ktorá je viac či menej schopná konkurovať aj západným strojom. No a naše stoje sa nevyrabajú už cca 20 rokov.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (9)

Ale späť k tomu, o čom chcem písať. V reportáži padla zmienka o náhrade týchto kedysi skvelých strojov. Kedže sa zaujímam o bojové lietadlá, ale aj o inú techniku, tak som si dovolil pouvažovať, aké stroje by sme mohli nakúpiť. Kedže sme malý štátik, kde 20 rokov každá vláda doposiaľ viac či menej tunelovala štát, nákup 12-tich strojov ( predpokladám 10 jednomiestnych a 2 dvojmiestne stroje ) a to či už nových, alebo použitých môžeme zabudnúť. A prečo? No, keď kupujete bojové stroje, nekupujete len stroj ako taký, ale kupujete aj nahradné diely, servis, respektíve treba zaučiť pozemný personál, vyškoliť pilotov a aj výzbroj. Aj keď sme v NATO, stále používame sovietsky, respektíve ruský arzenál rakiet, či bômb. Takže kúpa stojov je finančne mimo limit. Ale ak by pedsa išla naša vláda do toho, odporúčam vyradené F/A-18 C/D od USA, ktorý tieto stroje pomaly vyraďujú. Sršne ( tak sa F/A - 18 volá ) sú relatívne zachovalé stroje, kompatibilnév NATO a navyše ako prvé stroje sú stavané ako viacúčelové stroje. „Amíci" naďalej používajú Sršne, aj keď postupne prezbrojujú na modernejšie Super Sršne ( F/A-18 E/F ).

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ďaľšia možnosť je prenájom stojov. Touto cestou sa vydali aj naši západní bratia. Tí majú Grippeny. Tu mi prídu ako najvhodnejší kandidáti tri stroje.

Prvý je Eurofighter Typhoon. Jedná sa o pomerne nový a výkonný európsky stroj, možno najlepší spomedzi danej trojice. Z našich susedov ich majú Rakúšania. Lenže je otázne, či by sme ich dostali na leasing a určite by boli najdrahšie. Na druhej strane, by sme mali stroje, ktoré sú označované ako najmodernejšie neamerické stroje (ak nerátame Rusko, Indiu a Čínu) a Rakúsko nie je v NATO.

Druhý stroj je F-16 C. Tieto stroje majú Poliaci. Sú síce v NATO, ale F-16 je koncepčne dosť starý, no posledné verzie sú už prispôsobené na bojisko 21. storočia. Táto verzia by asi bola najlacnejšia, ale koncepčne len malý krok od Migu - 29.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Tretím strojom je švédsky Saab JAS - 39 Grippen. Tento stroj je podla môjho názoru zlatá stredná cesta a mali by sme po nej ísť. Stroje už používajú aj Češi, aj Maďari. Oba štáty sú v NATO. Okrem toho, práve Češi ich majú na lízing. Ja byť kompetentným, navrhol by som spoluprácu Českého a Slovenského letectva (veď takmer 68 rokov sme mali spoločné letectvo). Pri preškolovaní na JAS - 39 by nám mohli pomocť Češi, takisto s údržbou. A ak by nebol diel v Čechách, ešte by mohli pomôcť Maďari. Okrem toho Grippen je moderné lietadlo, schopné daľšieho vývoja či modernizácie. Navyše Grippen a Typhoon majú spoločnú históriu a sú koncepčne rovnaké. Okrem toho sa vyvýja nová verzia E/F a tým by sme mali schopné lietadlo do cca roku 2050, možno aj ďalej.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Otázkou zostáva, či pri kúpe nových strojov zvíťazí zdravý rozum alebo politická chamtivosť a lobing.

Michal Sališ

Michal Sališ

Bloger 
  • Počet článkov:  5
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Mlady ucitel na strednej skole v Trnave. Okrem prace ma bavi aj modelarcenie, historia, vojenska technika a zboznujem macky. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu